سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنتی کیترا وسیله ای که توضیح علمی برای آن وجود ندارد

آنتی کیترا وسیله ای بسیار عجیب و مرموز مربوط به یونان باستان با قدمت 100 تا 200 سال قبل از میلاد که دانشمندان تاکنون نتوانسته اند مکانیزم آنرا درک کنند.

به گزارش تاپ دیجیت، کشتی غرق شده ای در نزدیکی جزیره آنتیکیترا وجود داشت که لاشه آن در سال 1900 میلادی توسط گروهی از غواصان محلی کشف شد. آنها در طی بازدیدهای خود از لاشه کشتی غرق شده، تندیس های مرمرین و برنزی، ظروف سفالی، عینک های خاص، جواهرات، سکه و اشیاء مختلفی را پیدا کردند. این بازدید ها و اکتشافات ادامه داشت تا آن که در سال 1901 غواصان با جعبه ای چوبی رو به رو شدند که در خود وسیله فلزی به همراه چرخ دنده های مختلف را حمل می کرد.

آنتی کیترا وسیله ای که توضیح علمی برای آن وجود ندارد

این وسیله پیچیده که ظاهری ساعت مانند داشت، از حداقل 30 چرخ دنده برنزی و مختلف تشکیل شده بود. بقایای این وسیله پیچیده بعدها به سه بخش عمده تقسیم شد که هم اکنون شامل 82 قطعه مختلف می شوند. جالب آن که 4 قطعه از این دستگاه چرخ دنده های مخصوص خود را دارند و بر روی بسیاری از قطعه نوشته ها و حکاکی هایی به چشم می خورد. ابعاد بزرگ ترین چرخ دنده در میان قطعات ساز و کار آنتیکیترا، قطری 14 سانتی متری دارد و بر روی آن 223 دندانه به چشم می خورد. ادامه مطلب...